Stale rosnący wpływ zmian klimatycznych jest dla dużych i małych firm e-commerce powodem do wprowadzenia zmian mających na celu ochronę środowiska. Zwiększona wydajność może często prowadzić do bardziej dramatycznego wpływu na środowisko, ale egzekwowanie pewnych środków w całej firmie może pomóc chronić klimat, zamiast mu szkodzić. Oto kilka wskazówek!  

Wraz z rozwojem Internetu i mediów społecznościowych, handel elektroniczny stał się i pozostaje jednym z najbardziej dominujących sposobów nabywania towarów i usług. Wzrost ten nasilił się jeszcze bardziej, gdy rozprzestrzenianie się COVID-19 zmusiło ludzi do zamknięcia się i poddania kwarantannie. Ponieważ nie było bezpiecznie chodzić do sklepów fizycznych, sprzedawcy internetowi zaczęli dostarczać wszystko, czego ludzie pragnęli i potrzebowali, pod ich drzwi.

W tym wysiłku większość firm nie jest jednak tak świadoma klimatu, jak powinna, koncentrując się na wydajności i zyskach, a nie na zrównoważonym rozwoju. To dążenie doprowadziło oczywiście do coraz bardziej dramatycznego wpływu na środowisko naturalne w czasach, gdy zmiany klimatyczne są bardziej dotkliwe niż kiedykolwiek. Jest to nie tylko nieodpowiedzialne, ale wręcz niebezpieczne.

Z kolei liderzy tych firm muszą podjąć działania i wprowadzić zmiany w swoich działaniach, aby zapewnić, że nie tylko zminimalizują szkody wyrządzone środowisku, ale także je naprawią.

 

JAK FIRMY E-COMMERCE MOGĄ ZMINIMALIZOWAĆ WPŁYW NA ŚRODOWISKO

Jedną rzeczą jest mówienie, że będzie się pracować na rzecz ochrony środowiska, a inną - wprowadzanie zmian, które są do tego niezbędne. Ale jak dokładnie wyglądałyby te zmiany w przypadku firm zajmujących się handlem elektronicznym?

Możesz dostosować opakowania, zoptymalizować transport, wyeliminować niektóre substancje chemiczne ze swoich produktów i zadbać o ich dłuższą żywotność. Można również pozwolić ludziom, by rozliczali nas z odpowiedzialności, zapewniając pełną przejrzystość i podejmując zobowiązania w zakresie ochrony klimatu.

 

BĄDŹ TRANSPARENTNY

Na początek należy umożliwić firmie pełną przejrzystość, aby konsumenci i konsultanci środowiskowi mogli zorientować się, ile dokładnie pracy musi wykonać Twoja firma. W końcu rozwiązanie problemu jest najłatwiejsze, gdy ludzie mają jasne pojęcie, na czym on polega.

Czy używasz jakiegoś środka chemicznego, który prowadzi do poważnych szkód w środowisku? Czy używasz nieproporcjonalnie dużej ilości plastiku w swoich opakowaniach? Czy Twoje produkty są projektowane w taki sposób, aby ulegały awarii, co prowadzi do nadmiernej wymiany i produkcji? Na wszystkie te pytania i wiele innych można odpowiedzieć poprzez przyjęcie pełnej przejrzystości.

Oznacza to więcej niż zamieszczenie suchego pliku PDF na swojej stronie internetowej. Chcesz, aby informacje były nie tylko dostępne, ale także łatwo dostępne i jasno zakomunikowane. Zleć swojemu zespołowi graficznemu i projektantowi stron internetowych opracowanie usprawnionej strony, która pomoże Ci wyjaśnić Twoją obecną sytuację i co planujesz zrobić, aby ją naprawić.

 

PRZEANALIZUJ SWÓJ OBECNY WPŁYW NA ŚRODOWISKO

Aby osiągnąć powyższe cele, oczywiście będziesz musiał zaangażować wiarygodne strony trzecie, które pomogą Ci przeanalizować Twój obecny wpływ na środowisko. Jak już wspomnieliśmy, nie możesz pracować nad odwróceniem tego wpływu, dopóki nie będziesz świadomy, jaki on jest naprawdę.

Wpływ ten można określić ilościowo na wiele sposobów, ale jednym z najbardziej wymownych jest ślad węglowy. Jest to część na milion CO₂ objętościowo, którą uwalniasz do powietrza. Aby było jasne, mówiąc "części na milion", mamy na myśli proporcję cząsteczek dwutlenku węgla do cząsteczek innych niż CO₂. Określ tę liczbę, a będziesz miał jaśniejsze pojęcie o szkodach, jakie Twoje działania wyrządzają atmosferze.

Nie jest to jednak jedyny wyznacznik wpływu na środowisko. Na przykład, sugerujemy również próbę obliczenia, ile odpadów żywnościowych powstaje w firmowej stołówce lub kuchni. Czy potrafisz oszacować, ile kilogramów jedzenia musiałeś wyrzucić? Jeśli chodzi o stronę biznesową, czy możesz zmierzyć, ile odpadów plastikowych powstało w procesie pakowania?

Nigdy nie jest przyjemnie dowiedzieć się, że nieumyślnie szkodzimy środowisku, ale nie ma sensu skupiać się na przeszłości. Uzbrojony w wiedzę na temat konkretnych problemów, będziesz w znacznie lepszej pozycji, aby im zaradzić.

 

PRZEJDŹ NA ENERGIĘ ODNAWIALNĄ

Rozumiemy, że jest to duże wyzwanie dla firmy, ale to jedna z najważniejszych zmian, jakie może wprowadzić firma e-commerce. Tak szybko, jak to możliwe, powinieneś rozważyć przejście na całkowicie odnawialne źródła energii, instalując panele słoneczne, turbiny wiatrowe i elektrownie wodne zamiast paliw kopalnych lub węgla.

Poza radykalnym zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla, korzystanie z energii odnawialnej jest obecnie najtańszą opcją, zwłaszcza że koszty instalacji i konserwacji nadal spadają. Ponieważ koszty te były główną barierą pomiędzy naszym obecnym stanem a masowym przyjęciem energii odnawialnej, jest tylko kwestią czasu, zanim energia odnawialna stanie się standardem w firmach e-commerce i nie tylko.

 

ZMNIEJSZ ZUŻYCIE ENERGII

Wraz z przestawieniem się na bardziej zrównoważone źródła energii, ważne jest, aby liderzy firm e-commerce zwrócili uwagę na swoje obecne zużycie energii i zastanowili się, gdzie mogą je zmniejszyć. Zmiana metod produkcji i usprawnienie dostaw może nie wydawać się znaczącą różnicą w krótkim okresie czasu, ale zaoszczędzona energia z czasem się kumuluje.

Optymalizując trasy dostaw w celu oszczędzania paliwa w krótkiej perspektywie, a z czasem przechodząc na bardziej energooszczędny transport (o czym będziemy mówić dalej), będziesz w stanie radykalnie zmniejszyć swój ślad węglowy w ciągu najbliższych kilku lat. Wymiana starszych maszyn w fabrykach na bardziej wydajne będzie miała podobny efekt.

W miarę zmniejszania zużycia energii, oczywiście, można również zaoszczędzić od setek do milionów dolarów, w zależności od skali operacji. Z tymi dodatkowymi pieniędzmi w ręku, możesz zainwestować we wszystkie inne świadome zmiany klimatyczne, które masz na myśli.

 

PROMOWANIE TRANSPORTU PRZYJAZNEGO DLA KLIMATU

Inną częścią tej zmiany w kierunku energii odnawialnej, oczywiście, obejmuje poleganie w mniejszym stopniu na paliwach kopalnych, węglu, itp. w transporcie i wysyłce.

Tak więc, zamiast przewozić towary vanami i ciężarówkami, które zużywają konwencjonalną benzynę, zainwestuj w pojazdy elektryczne. Zalecamy również zakup tych pojazdów używanych, jeśli to możliwe, ponieważ proces tworzenia nowego samochodu tworzy znaczący ślad węglowy sam w sobie. Jeśli jednak nie możesz znaleźć niezawodnych pojazdów używanych w danym momencie, zastąpienie tych, których używasz najczęściej, nowymi elektrycznymi alternatywami nadal będzie miało znaczenie.

Nie należy jednak stresować się poszukiwaniem elektrycznych statków towarowych, ponieważ są one bardzo nowym (i wciąż niepewnym) rozwiązaniem. Jest to jednak bardzo ważne, ponieważ obecnie istniejące statki uwalniają do atmosfery około 900 milionów ton CO₂ rocznie.

Samoloty elektryczne znajdują się na podobnym etapie rozwoju, choć w porównaniu z ich towarowymi odpowiednikami wykorzystującymi paliwa kopalne są one wciąż niewielkie. Biorąc pod uwagę rozwój technologii akumulatorów, który musi jeszcze nastąpić, może minąć trochę czasu, zanim zobaczymy elektryczne statki lub samoloty wystarczająco duże, aby przewozić ładunki. W międzyczasie należy więc optymalizować swoje koła na ziemi i uważnie śledzić rozwój sytuacji.

 

SKUP SIĘ NA PRODUKTACH O DŁUGIEJ ŻYWOTNOŚCI

Jeśli jednak naprawdę chcesz ograniczyć wpływ procesu wysyłki na środowisko, możesz skupić się na tworzeniu produktów, które są trwałe i nie wymagają tak częstej wymiany. Zamiast masowo wysyłać produkty, które prawdopodobnie będą miały niepotrzebnie krótką żywotność, dlaczego nie zainwestować w tworzenie bardziej niezawodnych produktów, które przetrwają próbę czasu? Wykonalność tej koncepcji będzie się znacznie różnić w zależności od produktu, o którym mowa, ale z pewnością ma zastosowanie jako zasada ogólna.

Wiemy jednak, co możesz sobie myśleć: czy taki ruch nie będzie Cię kosztował?

Cóż, to zależy od tego, czy patrzysz na krótką czy długą perspektywę. W krótkim okresie rzeczywiście stracilibyśmy trochę pieniędzy, ponieważ sprzedaż danego produktu spadłaby po początkowym zakupie przez wszystkich.

Z czasem jednak klienci zaczną ci bardziej ufać, ponieważ poznają jakość twoich produktów. Z kolei, może się okazać, że Twoja firma przyciąga więcej stałych klientów, a nawet może wystąpić wzrost liczby nowych klientów, którzy zostali uświadomieni o swojej marce poprzez słowo z ust.

 


Na początku może to nie być najbardziej świadome finansowo posunięcie (choć w niektórych przypadkach tak jest), ale Twoja firma będzie miała o wiele większe szanse na prosperowanie, gdy klimat i nasze ekosystemy będą w lepszej kondycji.


 

NIE UŻYWAJ SZKODLIWYCH CHEMIKALIÓW W PRODUKTACH

Oprócz tworzenia produktów o dłuższej żywotności, powinieneś także upewnić się, że żaden z nich nie zawiera toksycznych substancji chemicznych, które mogłyby być szkodliwe dla środowiska.

Na przykład, firma Levi's stosowała kiedyś syntetyczny barwnik, zawierający pewne wodoodporne, krótkołańcuchowe perfluorowane związki chemiczne (PFAS), które powodowały choroby u pracowników fabryki i zanieczyszczały okoliczne wody. Zauważywszy tę szkodliwość, firma zleciła firmie zewnętrznej pomoc w znalezieniu barwnika wolnego od PFAS, jak również od wszelkich innych potencjalnie szkodliwych substancji chemicznych, który mogłaby wprowadzić do swojego procesu produkcyjnego.

Podobnie jak firmy odzieżowe, również marki środków czystości musiały starannie rozważyć, czy ich produkty w obecnej postaci są szkodliwe dla środowiska. W rezultacie naturalne środki czyszczące stały się niezwykle popularne wśród konsumentów wszelkiego rodzaju.
W rzeczywistości nawet sugestia, że Twój produkt czyszczący jest lepszy dla środowiska, pomoże mu lepiej się sprzedawać.

 

PRZEJDŹ NA OPAKOWANIA PRZYJAZNE DLA ŚRODOWISKA

Ponieważ Twoje produkty stają się bardziej przyjazne dla środowiska, powinieneś to również odzwierciedlić w swoich opakowaniach.

Jeśli na przykład pakujesz swoje produkty w duże ilości plastiku, być może warto rozważyć całkowite pozbycie się tego tworzywa lub znalezienie jego biodegradowalnego zamiennika. Jeśli używasz pudełek, warto poświęcić trochę czasu na ich przeprojektowanie, aby zawierały mniej kartonu, a w przyszłości być może zacząć używać wyłącznie materiałów pochodzących z recyklingu.

Być może warto nawet przeprojektować sam produkt, jeśli jest wykonany z plastiku lub innych niezrównoważonych materiałów. Marka kosmetyczna L'Occitane, na przykład, zdała sobie sprawę z tego, jak dużo plastiku zużywała do produkcji swoich tradycyjnych butelek i zdecydowała się na wprowadzenie nowych, przyjaznych dla środowiska saszetek do napełniania najpopularniejszych produktów. Używając 90% mniej plastiku niż w przypadku tradycyjnych butelek, saszetki nadal oferują ten sam produkt, co oryginalne opakowanie, ale w znacznie bardziej efektywny sposób.

 

WSPÓŁPRACUJ Z DOSTAWCAMI DBAJĄCYMI O ŚRODOWISKO

Jeśli współpracujesz z dostawcami, możesz nie mieć bezpośredniego nadzoru nad różnymi aspektami procesu produkcyjnego. Możesz ocenić, jak pracują, zanim podpiszesz z nimi umowę, ale trudno jest stwierdzić, jak dostawca pracuje w rzeczywistości. W związku z tym sugerujemy, abyś współpracował tylko z dostawcami, którzy mają udokumentowane doświadczenie w stosowaniu zrównoważonych praktyk.

Oczywiście, łatwiej powiedzieć niż zrobić. Wiele dużych firm zobowiązało się do współpracy wyłącznie ze zrównoważonymi dostawcami, ale zazwyczaj nie wywiązują się one z tych zobowiązań z kilku powodów. Z jednej strony, mogą kłamać, przedkładając tanią siłę roboczą nad praktyki przyjazne dla środowiska.

Z drugiej strony, mogą poważnie myśleć o współpracy ze zrównoważonymi dostawcami, ale sami dostawcy idą na skróty. Będą postępować zgodnie z zasadami, kiedy nikt nie będzie na nich patrzył, ale przestawią się na tańsze, bardziej niebezpieczne chemikalia, materiały i procesy, kiedy nikt nie będzie patrzył.

Tak czy inaczej, tak jak dostawcy muszą zobowiązać się do wprowadzenia w swoich procesach zmian przyjaznych dla klimatu, tak samo firmy e-commerce muszą regularnie monitorować swoich dostawców i upewniać się, że przestrzegają oni wszystkich narzuconych zmian w procesie i polityce.

 

PRZEJDŹ NA ZRÓWNOWAŻONE DOSTAWY MEDIÓW, MATERIAŁÓW BIUROWYCH I ŻYWNOŚCI

Po wprowadzeniu tych większych zmian, powinieneś również poświęcić czas na zastanowienie się, w jaki sposób mógłbyś wprowadzić świadome zmiany klimatyczne w biurach firmy - zarówno dużych, jak i małych.

Na przykład, czy uważasz, że wybór mediów i materiałów biurowych jest tak przyjazny dla środowiska, jak mógłby być? Czy dostarczasz swoim pracownikom żywność pochodzącą z etycznych źródeł? Czy drukujesz dużo dokumentów, które mógłbyś przechowywać na dyskach twardych lub w internetowych bazach danych?

Rozważania na temat etyki środowiskowej materiałów biurowych mogą wydawać się drobnym szczegółem, ale pomyśl, ile zużywasz ich codziennie, co tydzień lub co miesiąc. Jeden plastikowy zapas może nie mieć dużego wpływu na środowisko, ale tysiące na tysiące w czasie to już inna historia. Wpływ ten, oczywiście, wzrasta wraz z rozwojem Twojej działalności, ale wtedy, na szczęście, będziesz w lepszej pozycji, aby go skorygować.

Jeśli możesz sobie pozwolić na wprowadzenie tych zmian, zacznij zastępować standardowy papier do drukarek papierem z recyklingu, a jeśli to możliwe, staraj się całkowicie zrezygnować z drukowania dokumentów.

Podejmując kroki w celu zmniejszenia wpływu na środowisko w biurze, przyjrzyj się stołówce lub kuchni i sprawdź, czy oferujesz najbardziej przyjazne dla środowiska opcje. Przejście na opcje oparte głównie na roślinach może zminimalizować ślad węglowy. Należy również mierzyć ilość odpadów żywnościowych i stopniowo zamawiać mniejszą ilość jedzenia, aż do momentu, kiedy uda się je wyeliminować bez obawy, że w biurze zabraknie żywności.

Postaraj się promować efektywne programy recyklingu i kompostowania, oferując pracownikom zachęty, jeśli zadbają o wyrzucanie plastiku i odpadów żywnościowych do pojemników na recykling i kompost zamiast do śmieci. Powinieneś również zastanowić się, jak ponownie wykorzystać pewne przedmioty, które normalnie zostałyby wyrzucone do kosza na śmieci lub do recyklingu.

Na przykład ogródek biurowy wykonany z plastikowych butelek i innych przydatnych odpadów da Twoim pracownikom coś, co ich połączy, a jednocześnie oszczędzi niemałą ilość materiałów z pojemników na śmieci. Z kolei, można by wyhodować owoce i warzywa, które w końcu zjecie razem, jeszcze bardziej zmniejszając wpływ na środowisko.

 

PROMUJ PONOWNE WYKORZYSTANIE I RECYKLING WŚRÓD KONSUMENTÓW

Po zwróceniu uwagi na swoje biura, Twoim kolejnym priorytetem powinno być informowanie klientów o tym, jak używać Twoich produktów w sposób zrównoważony. Prawdopodobnie mają oni pewne wyobrażenie o tym, co mogą zrobić z dodatkowymi pudełkami i plastikiem, ale oferowanie konkretnych pomysłów opartych na Twoich opakowaniach sprawi, że klienci będą bardziej skłonni do ich wypróbowania.

Jeśli na przykład sprzedajesz buty, możesz wydrukować instrukcje dotyczące ponownego wykorzystania opakowania bezpośrednio na pudełku. Jedyną wadą tego rozwiązania jest to, że w końcu zużyjesz znacznie więcej tuszu niż zwykle, co może zniweczyć cały cel, jeśli tusz lub proces jego produkcji nie są przyjazne dla środowiska.

Aby uniknąć tego niepowodzenia, możesz zamiast tego wykorzystać blog na swojej stronie internetowej, publikując artykuły z sugestiami i instrukcjami online i udostępniając je na swoich kontach w mediach społecznościowych. Nie każdy klient zobaczy te treści, to prawda, ale możesz osiągnąć równowagę pomiędzy optymalizacją zaangażowania i minimalizacją wpływu na środowisko.

 

ZRÓWNOWAŻONE OZNAKOWANIE EMISJI DWUTLENKU WĘGLA

W tym samym duchu, wprowadzenie oznaczeń dotyczących emisji dwutlenku węgla na opakowaniach może równie dobrze obudzić Twoją bazę klientów i skłonić ich do bardziej wybrednych zakupów. Jeśli zobaczą, że Twoje produkty mają znacznie mniejszy ślad węglowy niż produkty konkurencji, bez obniżenia jakości, będą bardziej skłonni wybrać właśnie Twoje.

Z kolei wprowadzenie etykiet informujących o emisji dwutlenku węgla zmusza inne firmy e-commerce do podjęcia podobnych działań. To oczywiście ideał, choć niektóre firmy nadal będą szły na skróty, ale otrzymałyby znacznie więcej ostrzeżeń od opinii publicznej, gdyby wszyscy wokół byli transparentni.

Główną wadą tego rozwiązania jest potencjalny wpływ na środowisko, który wiąże się z dodawaniem dodatkowych etykiet i nadruków na każdym opakowaniu. Naprawdę, cały wysiłek związany z etykietowaniem emisji dwutlenku węgla może być ryzykowny dla Twojej firmy, dopóki nie uzyskasz dostępu do ekologicznych etykiet i tuszu.

Do tego czasu zawsze możesz umieścić informacje na stronach swoich produktów; w ten sposób każdy, kto chce dokonać zakupu, będzie miał możliwość porównania śladu węglowego Twojej firmy z konkurencją przed pociągnięciem za spust.

 

PUBLICZNIE ZOBOWIĄZAĆ SIĘ DO WPROWADZENIA TYCH ZMIAN

Wreszcie, możesz zachęcić organy odpowiedzialne za ochronę środowiska i opinię publiczną do wzięcia na siebie odpowiedzialności poprzez publiczne zobowiązanie się do wprowadzenia zmian w zakresie ochrony środowiska.

Niektórzy cyniczni konsumenci uważają, że to tylko pomaga kadrze kierowniczej przeżyć chwilę bohaterstwa i zapomnieć o problemie, i w niektórych przypadkach mają rację. Jednak etyczni liderzy biznesu na całym świecie powstają, aby rzeczywiście trzymać się tych zobowiązań, a ich oddanie sprawie sprawia, że sprawy wyglądają o wiele gorzej dla firm, które milczą lub działają nieetycznie.

Zwykli konsumenci nie są jednak w stanie przeciwstawić się oszukańczym kierownictwom i właśnie w tym miejscu Ty i inni uczciwi liderzy biznesu powinniście wkroczyć do akcji. Poprzez zbiorowe trzymanie się swoich zobowiązań w zakresie ochrony klimatu i wskazywanie innych firm, które nie robią tego samego, Twoja konkurencja odczuje nie tylko presję społeczną, ale również ważną presję finansową.

Utrata kilku klientów to kropla w wiadrze, ale brak kluczowych partnerstw i współpracy może być dziurą w dnie, która je wydrenuje.

Choć chcielibyśmy, aby wystarczyła nam osobista odpowiedzialność, sytuacja stała się tak tragiczna, że musisz aktywnie pociągnąć do odpowiedzialności innych liderów branży. Twoi klienci, inni ludzie i planeta podziękują Ci za ten wysiłek.

 

FIRMY PODEJMUJĄCE WŁAŚCIWE KROKI

Mając to wszystko na uwadze, przyjrzyjmy się kilku studiom przypadków firm, które w kreatywny sposób podchodzą do kwestii dbania o środowisko.

 

PATAGONIA

Niewiele marek jest większym synonimem outdooru niż Patagonia. Biorąc to pod uwagę, ma sens podejmowanie przez nich kroków w celu dbania o środowisko. W tym celu, zastąpili standardowe pudełka wysyłkowe kopertami z cienkiego papieru. Dbają o to, by ich cała operacja pakowania i merchandisingu była przyjazna środowisku, przedstawiając oficjalne propozycje i plany do publicznego wglądu.

Jednak jednym z obszarów, w którym nadal brakuje jest użycie plastiku. Mimo, że wysyłają ubrania zapieczętowane w papierowych kopertach, są one nadal zawijane w miękkie plastikowe osłony znane jako polybag. Służą one dobrze do ochrony produktów podczas wysyłki, ale zazwyczaj nie nadają się do recyklingu, zwłaszcza w USA. Dostrzegając ten problem, Patagonia publicznie zobowiązała się do znalezienia biodegradowalnej alternatywy i wyobrażamy sobie, że wkrótce będą w stanie osiągnąć ten cel.

 

TOMS

Toms od dawna jest marką świadomą społecznie, znaną z tego, że za każdą zakupioną parę butów daje darmową parę butów osobie nieuprzywilejowanej. Teraz jednak poświęciła się również dbałości o środowisko naturalne, zachowując pełną przejrzystość i wyjaśniając szczegółowo, w jaki sposób tworzy swoje produkty i opakowania, aby były przyjazne dla klimatu.

W swoim szczegółowym raporcie online, zatytułowanym "Zrównoważony rozwój w TOMS", omawiają, w jaki sposób pracują nad wykorzystaniem 100% zrównoważonej bawełny, zmniejszają zużycie energii, pozyskują wszystkie opakowania ze zrównoważonych lasów (i sprawiają, że w większości nadają się do recyklingu) oraz wprowadzają zrównoważone materiały i barwniki w całej linii produktów do 2025 roku. Firma zaznacza również, że co roku będzie omawiać swoje postępy w raporcie na temat wpływu.

Ponadto podkreślają swoje członkostwo w Fair Labor Association, organizacji mającej na celu pomoc firmom w rozliczaniu się z przestrzegania etycznych standardów pracy. Podkreślają również konkretne fabryki, z którymi współpracują i regularnie zapraszają zewnętrznych audytorów do monitorowania swoich działań.

Oczywiście, tylko czas pokaże, czy TOMS rzeczywiście zobowiąże się do wprowadzenia wszystkich tych zmian, lub czy te zobowiązania wystarczą, aby dokonać zauważalnej różnicy. Na razie jednak TOMS jest przykładem dla podobnych firm, które chcą się zaangażować w redukcję szkód środowiskowych.

 

ECOENCLOSE

Kończąc tę listę, EcoEnclose jest firmą e-commerce, której głównym celem jest pomoc innym firmom e-commerce w byciu bardziej przyjaznym dla środowiska.

W przypadku, gdy nie można powiedzieć od nazwy, głównie zajmują się one w biznesie przyjaznych dla środowiska dostaw wysyłki i pakowania. Oferują prawie każdy rodzaj materiałów opakowaniowych, czy to pudełka i koperty, wypełniacze pustych przestrzeni, czy też opakowania markowe. Tworzą również rozwiązania na miarę dla wielu firm, niezależnie od tego, czy sprzedajesz ubrania, kosmetyki, torebki, mydło, czy olej CBD.

Nie są oczywiście jedyną firmą, która się tym zajmuje, ale zrobili to w prawdopodobnie najbardziej przystępny sposób, oferując darmowe próbki swoich opakowań, abyś mógł zobaczyć, jak będą one działać dla Twoich produktów.

Mamy nadzieję, że w przyszłości więcej firm będzie oferować takie rozwiązania, ale do tego czasu EcoEnclose jest tam, aby pomóc innym firmom e-commerce dbać o środowisko.

 

ŚWIADOMOŚĆ EKOLOGICZNA W DOBIE E-COMMERCE: UWAGI KOŃCOWE

Uczynienie biznesu e-commerce przyjaznym dla środowiska nie jest łatwym zadaniem, ale pochwalamy każdego lidera biznesu, który chce włożyć wysiłek i pozwolić sobie na bycie odpowiedzialnym.

Może na początku nie będzie to najbardziej świadomy finansowo ruch (choć w niektórych przypadkach tak właśnie jest), ale Twoja firma będzie miała o wiele większe szanse na rozwój, gdy klimat i nasze ekosystemy będą w lepszej kondycji. Twoi klienci również Ci podziękują i będą starać się chronić środowisko w swoim własnym życiu, gdy zobaczą, że robisz to samo.