Jako content marketer, wkładasz dużo energii w to, aby komunikować się w sposób jak najbardziej zrozumiały. Powinieneś jednak włożyć tyle samo wysiłku w to, aby przekazać swoje uwagi w jak najbardziej porywający i zapadający w pamięć sposób. Pamiętaj o tych prostych wskazówkach, a nie tylko zaangażujesz swoich odbiorców, ale także sprawisz, że Twoje treści na długo pozostaną świeże w ich umysłach. 

Jeśli piszesz lub redagujesz treści na blogu wystarczająco długo, jesteśmy pewni, że stworzyłeś lub natknąłeś się na artykuły, o których zapomniałeś w momencie, gdy je odłożyłeś. Mogły one dostać swój punkt w poprzek, ale nie byłbyś w stanie przypomnieć sobie tytuł kilka dni później. To, oczywiście, jest problem, gdy tworzysz treści dla ludzi, aby pozostać na swojej stronie i link do niego do innych.

Z jak szybko nasz świat stał się, to może być trudne, aby utrzymać uwagę ludzi i pobyt w ich pamięci-ale to nie jest niemożliwe. Istnieją pewne wskazówki i sztuczki, które wkrótce szczegółowo przedstawimy, a których możesz użyć, aby stworzyć niezapomniane treści, do których ludzie będą chcieli wracać i dzielić się nimi.

 

CO SPRAWIA, ŻE TREŚCI ZAPADAJĄ W PAMIĘĆ?

Jako twórca treści nie powinieneś mieć problemu z jasnym przekazywaniem informacji. Kiedy już jednak opanujesz gramatykę, składnię i ortografię, wykonasz dopiero połowę swojej pracy.

Od tego momentu musisz upewnić się, że tworzysz treści, w których skupiasz się na konkretnej grupie odbiorców, zachowujesz unikalny głos i utrzymujesz zaangażowanie odbiorców w narrację, jednocześnie zaspokajając intencje wyszukiwania. Musisz także odwoływać się do emocji i wykorzystywać wzmacniające pamięć moce skojarzeń i powtórzeń. Pokażemy Ci, jak zrobić wszystkie te rzeczy i przedstawimy kilka przykładów studiów przypadku, jak pójdziemy dalej.

 

PRZEMAWIAJ DO SWOJEJ GRUPY DOCELOWEJ

Na początek, niezależnie od tego, o czym piszesz, kiedy tworzysz treści, chcesz przemówić do konkretnej grupy odbiorców - swojej grupy docelowej. Piszesz o najlepszych sposobach na rozpoczęcie rutyny jogi? Skieruj swoje treści do początkujących, a nie do ekspertów, ponieważ ci ostatni raczej nie będą szukać tego rodzaju artykułów. Wyjaśniasz zaawansowane informacje na temat pozyskiwania CBD z konopi? Twórz treści tak, aby przemówić do tych, którzy już dobrze czują się w temacie, ale nadal staraj się, aby wszystko było zrozumiałe. Nawet dobrze poinformowana publiczność nie chce przedzierać się przez żargon.

Gdybyś miał skierować te artykuły do entuzjastów jogi i CBD w ogóle, skończyłoby się to konfliktem treści i z kolei konfliktem wśród odbiorców.

Po prostu, jeśli tworzysz treści, które starają się zaspokoić wszystkich, to w końcu nie zaspokoisz nikogo. Z kolei, zanim napiszesz pierwsze zdanie, powinieneś dokładnie wiedzieć, do kogo mówisz. Kiedy Twoja publiczność czuje, że jest adresowana bezpośrednio, będzie bardziej współbrzmieć z tym, co jest powiedziane, i jest bardziej prawdopodobne, aby go zapamiętać (i podzielić się nim z ich podobnie myślącymi rówieśnikami).

 

OPOWIADAJ HISTORIE, KIEDY JEST TO WŁAŚCIWE

Aby naprawdę trafić do odbiorców, warto posługiwać się wiarygodną narracją.

Powiedzmy, na przykład, że piszesz artykuł o pięciu najlepszych zabawkach dla kociąt. W pewnym momencie w artykule, można opowiedzieć historię o kimś, kto wraca do domu, aby znaleźć swoje krzesło rozdarty na kawałki przez ich futrzanego przyjaciela. Czytelnik mógł doświadczyć czegoś podobnego i będzie mógł się do tego odnieść, gdy omówisz zalety drapaka o zapachu kocimiętki. Z kolei czytelnik będzie myślał poważniej o produkcie i będzie w stanie lepiej wyobrazić go sobie w swoim życiu.

Poza sprzedażą produktów, storytelling przydaje się zawsze, gdy próbujesz pomóc komuś wyobrazić sobie jakąś zmianę w jego życiu. Taką zmianą może być przyjęcie nowej techniki ogrodniczej lub rozpoczęcie nowej porannej rutyny. Jeśli opakujesz informacje w jasną i porywającą historię, Twoi odbiorcy z przyjemnością je przyswoją i zapamiętają.

 

UŻYWAJ ZRÓŻNICOWANYCH ODWOŁAŃ DO EMOCJI

W swojej narracji musisz być pewien, że odwołujesz się do emocji w sposób zniuansowany. Z opowieści o kotku, na przykład, będziesz odwoływał się do miłości właściciela do swojego kota, wraz ze smutkiem, który przychodzi widząc zniszczone meble.

Chociaż nie mówisz wprost, że Twoi odbiorcy muszą kupić drapak, aby okazać miłość swojemu kotkowi, sprawisz, że pomyślą o tym, jak bardzo byliby szczęśliwi, gdyby ich krzesło nie zostało zdemolowane.

Ten emocjonalny związek pomoże utrzymać czytelnika w napięciu. Największą sztuką jest przecież ta, która sprawia, że odczuwamy silne emocje. Nawet jeśli tego nie czujesz, czasami tworzenie treści jest sztuką jak każda inna i powinno być odpowiednio traktowane.

 

BĄDŹ TAK UNIKALNY, JAK TO TYLKO MOŻLIWE

Tworząc treści i określając, co chcesz, aby poczuli Twoi odbiorcy, musisz również zadbać o to, aby przedstawić to w jak najbardziej unikalny sposób.

Naprawdę, nie musimy Ci mówić, że plagiat jest nie do przyjęcia. Jednak wielu pisarzy, bardziej niż złodziejstwo treści, kradnie głos swoich najpopularniejszych konkurentów. Mogą nie zdzierać z jednej osoby w szczególności, a słowa mogą być unikalne, ale ich treść wygląda tak, jakby mogła być wykonana przez generator AI. Taki wynik, oczywiście, nie jest pożądany, gdy próbuje się tworzyć treści, które ludzie zapamiętują.

Aby oprzeć się tej identyczności, po prostu mów swoim własnym głosem. Nie martw się o to, że będziesz brzmiał jak ten, kto napisał Twoją najpopularniejszą referencję. Po prostu upewnij się, że brzmisz jak Ty. W ten sposób stworzysz naturalnie unikalny głos, który ludzie będą w stanie wskazać w nasyconej puli treści.

 


Przy tak szybkim tempie, w jakim stał się nasz świat, tworzenie treści, które utrzymają uwagę ludzi i pozostaną w ich pamięci, może być trudne - ale nie jest to niemożliwe.


 

WYKORZYSTAJ SKOJARZENIA I POWIĄZANE WSPOMNIENIA

Częścią odwoływania się do emocji, jak się okazuje, jest kojarzenie tematu z powiązanymi obrazami.

Jeśli na przykład chcesz, aby ludzie kupili sprzęt kempingowy, możesz skojarzyć go z intensywnością przebywania na świeżym powietrzu lub triumfalnym uczuciem, jakie towarzyszy pokonywaniu żywiołów.

Jeśli sprzedajesz napój, którym ludzie chcą się cieszyć w lecie, możesz rozważyć skojarzenie go z relaksem siedzenia na plaży, euforią imprezowania w klubie lub szczęściem bycia z przyjaciółmi.

Nawet jeśli popychasz coś prostego, jak oprogramowanie do przepisywania, nadal możesz kojarzyć to z satysfakcją, która przychodzi z pełnego, produktywnego dnia pracy.

Bez względu na to, jak różne mogą wydawać się te przykłady, wszystkie one wykorzystują skojarzenia obrazów oparte na emocjach. Jak pokażemy w jednym z naszych studiów przypadku poniżej, jest to jedna z najbardziej wypróbowanych i prawdziwych taktyk w marketingu treści.

 

OFERUJ WIELE SPOSOBÓW NA ZROZUMIENIE CZEGOŚ

Bez względu na to, jak dobrze się komunikujesz, każdy może Cię nie zrozumieć, jeśli przedstawisz swój punkt widzenia tylko w jeden sposób. W związku z tym, musisz upewnić się, że badasz swoje główne punkty z wielu perspektyw.

Tak jak istnieje wiele różnych typów ludzi, istnieje wiele różnych sposobów postrzegania świata przez tych ludzi. Kiedy jesteś w stanie uwzględnić wiele perspektyw, możesz sprawić, że Twoi odbiorcy nie tylko Cię zrozumieją, ale także zapamiętają Twoją treść i to, czego ich nauczyła.

 

POWTARZAJ ISTOTNE INFORMACJE

Pracując nad powyższym punktem, chcesz się upewnić, że najważniejsze informacje w Twojej treści są powtarzane więcej niż raz.

Powtarzanie jest naturalnie skutecznym sposobem przyswajania informacji przez ludzi. Poprzez wielokrotne obserwowanie pewnych reakcji zachodzących po pewnych działaniach, lepiej rozumiemy otaczający nas świat. Jeśli informacje są konsekwentnie powtarzane, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zapamiętamy je w dłuższej perspektywie.

Jednak, jak wiedzą ci, którzy przeszli tradycyjną edukację, poleganie wyłącznie i nadmiernie na powtarzaniu ma swoje wady. W szczególności, podczas gdy możesz zapamiętać ogólną strukturę czegoś, co ciągle powtarzasz, możesz być mniej skłonny do zapamiętania szczegółów. Z kolei ciągłe powtarzanie może prowadzić do fałszywych wspomnień związanych z danym tematem.

Nie oznacza to, że powtarzanie jest złe; oznacza to tylko, że powinno być używane tylko z istotnymi informacjami. Zamiast powtarzać całą historię, dodaj więcej "mięsa" do kluczowych informacji, aby Twoi docelowi odbiorcy mieli pełny obraz Twojej treści.

 

ZASPOKAJAJ POTRZEBY WYSZUKIWANIA

Do tej pory odwoływaliśmy się głównie do emocji i psychologii grupy docelowej, ale warto przypomnieć, że żaden z powyższych sposobów nie może być skuteczny bez zaspokojenia intencji wyszukiwania.

Wracając do naszego artykułu o jodze, jeśli treść dotyczy rozpoczęcia nowego reżimu jogi, lepiej upewnij się, że zawiera te słowa kluczowe w widocznym miejscu, a odbiorcy zakończą pracę z prawdziwym pomysłem na to, jak rozpocząć własną praktykę. To nie tylko pomoże Twojej treści pokazać się w wynikach wyszukiwania, ale również poinformuje odbiorców o tym, co muszą wiedzieć od samego początku aż do końca. Innymi słowy, historia, którą opowiadasz, musi być nie tylko przekonująca, ale ostatecznie edukacyjna.

 

STUDIA PRZYPADKÓW

Aby zakończyć naszą dyskusję, przyjrzyjmy się kilku wyróżniającym się kampaniom marketingowym, które ilustrują niektóre z naszych głównych punktów.

 

COCA-COLA I EMOCJONALNE SKOJARZENIA

Wielu z Was może nie pamiętać tej reklamy Coca-Coli z 1971 roku, ale wśród starszych konsumentów wyróżnia się ona jako jedna z najbardziej pamiętnych i angażujących kampanii firmy.

 

 

Trwająca dokładnie jedną minutę reklama, zatytułowana "Chciałbym nauczyć świat śpiewać (w doskonałej harmonii)", to zwięzły, aczkolwiek potężny kurs skojarzeń emocjonalnych. Utrzymując rzeczy proste, reklama przedstawia zróżnicowaną obsadę młodych ludzi stojących na oświetlonym słońcem wzgórzu, śpiewających razem, gdy każdy z nich trzyma butelkę Coca-Coli. Co oni śpiewają, zastanawiasz się? To wszystko o zbliżeniu świata, utrzymaniu siebie nawzajem w towarzystwie i wspólnym śpiewaniu.

Och, to jest o dając ludziom Coca-Cola, zbyt, ale nigdy nie zauważysz ich jawnie śpiewając, że (co robią), gdy są one serenading Ci na wzgórzu. Nakładając jawne wzmianki o swojej marce pod zamaszystymi harmoniami grupowymi, tworzą półpodprogową wiadomość, która bezpośrednio kojarzy picie ich napojów gazowanych ze szczęściem i byciem częścią ludzkiej społeczności.

 

JETBLUE I RELACYJNOŚĆ

Wielu z Was zapewne już wie, że Coca-Cola jest prowadzona przez mistrzów tworzenia treści. Czy spodziewalibyście się jednak tego samego sprytu po JetBlue? Jeśli jesteś jedną z osób, które pamiętają ich liczne kontrowersje w latach 2010, to pewnie nie.

Wbrew oczekiwaniom, marka ta powróciła na ścieżkę reputacji, a to w dużej mierze dzięki pomysłowym treściom wideo.

Zabawna rzecz? Żadna z ich treści wideo nie miała nic wspólnego z kontrowersjami. Zamiast tego, w serii "Flight Etiquette" postawiono na relacyjność.

W odcinku 2 widzimy kobietę siedzącą w fotelu przy oknie, która wypiła dużo napojów i musi iść do łazienki. Jest jednak uwięziona przez dwie inne osoby siedzące w jej rzędzie. Przez całą reklamę widzimy, jak walczy, by się powstrzymać, przemknąć obok dwóch pozostałych osób, a nawet obudzić je na różne dziwne sposoby.

 

 

Może nie zachowywaliśmy się dokładnie tak jak ona, ale każdy, kto znalazł się w takiej sytuacji, prawdopodobnie chciał to zrobić. To pragnienie, a nie rzeczywiste wspólne doświadczenie, jest tym, do czego próbują cię przekonać.

Tak więc, choć nie powiedzieli, co poprawili jako firma, to i tak zyskali pozytywną trakcję. Nie zależało im na wyjaśnieniu, dlaczego są lepsi; chcieli po prostu opowiedzieć historię, do której można się odnieść i którą można zapamiętać. To z kolei doprowadziło do tego, że ich akcje osiągnęły najwyższą wartość od 2003 roku, w którym reklama się ukazała (2015).

 

WNIOSEK - TWÓRZ TREŚCI, KTÓRE ZAPADAJĄ W PAMIĘĆ ODBIORCÓW

Czy istnieją jeszcze jakieś ciekawe przykłady, które przychodzą Ci do głowy? Zanotuj je i sprawdź, w jaki sposób mogą one wykorzystywać niektóre z omawianych tu strategii. Następnie przyjrzyj się swoim własnym treściom i sprawdź, jak wypadają pod tym względem. Wtedy będziesz o wiele bardziej gotowy do tworzenia treści, które ludzie zapamiętają, co doprowadzi do prawdziwych wyników i wzrostu.