Nawet jeśli konkurujesz tylko w swoim kraju, prowadząc biznes e-commerce musisz wziąć pod uwagę wiele kwestii. Liczba ta może się dziesięciokrotnie zwiększyć, gdy zdecydujesz się na ekspansję międzynarodową. Wiele firm nie radzi sobie z tym zadaniem, ponieważ ignorują ten czy inny istotny czynnik, ale my chcemy zapewnić Ci nie tylko przetrwanie, ale i rozwój na całym świecie.
W miarę jak coraz lepiej radzisz sobie z prowadzeniem biznesu e-commerce w swoim kraju, możesz zastanawiać się, czy to już czas, aby przenieść swoją uwagę za granicę i rozpocząć ekspansję międzynarodową. Skoro Twój biznes opiera się na Internecie, nie powinno być problemu z międzynarodową sprzedażą produktów, prawda? Możesz przecież wysłać wiadomość do innego kraju w ciągu jednej sekundy, więc o ile trudniejsza może być sprzedaż produktów?
Jak się okazuje, ekspansja międzynarodowa jako biznes e-commerce to o wiele więcej, niż mogłoby się wydawać. Musisz bardzo dokładnie przyjrzeć się temu, co dzieje się w Twojej firmie, aby upewnić się, że każdy element jej struktury jest gotowy do obsługi zupełnie nowego rynku. Prawdopodobnie będą oni używać innego rodzaju pieniędzy, mówić w innym języku, a także będą mieli inne prawa i zwyczaje - wszystkie te kwestie należy rozważyć przed rozpoczęciem sprzedaży poza granicami kraju.
Przeprowadzenie pełnego przeglądu biznesu e-commerce w celu przygotowania się do ekspansji na rynki międzynarodowe może wydawać się przytłaczające.
W końcu trzeba wziąć pod uwagę zespoły produkcyjne i marketingowe, pracowników obsługi klienta, księgowych i wiele innych - wszystko naraz. Wszyscy oni będą potrzebowali szkolenia i/lub nowych współpracowników, którzy pomogą im poradzić sobie z przejściem na nowy, międzynarodowy rynek.
To prowadzi również do innego pytania: Czego nauczysz swój zespół, gdy będziesz go szkolił? Czego oczekujesz od swoich nowych pracowników? Może to być zniechęcające, ale będziesz w stanie podejmować pewniejsze decyzje, gdy ocenisz swój biznes i wprowadzisz zmiany.
Zanim jeszcze ogłosisz ten zamiar całemu personelowi, musisz być szczery z samym sobą: Czy globalna ekspansja jest rzeczywiście właściwym posunięciem dla Twojego biznesu e-commerce?
Innymi słowy, czy decyzja o ekspansji globalnej wynika z rzeczywistego zapotrzebowania, które wiesz, że możesz zaspokoić? Czy też wynika ona z chęci poczucia się większym i potężniejszym? Czy jest to krok w kierunku rozwoju Twojej firmy, czy też gra, która ma ją uratować? Czy sprzedaż na rynek globalny przyniesie Ci korzyści, czy może potrzebujesz tylko lokalnych klientów?
Ta refleksja jest niezbędna, ponieważ ekspansja, której firma nie potrzebuje lub na którą nie jest przygotowana, może doprowadzić do całkowitego zamknięcia działalności.
Jeśli jednak wiesz, że może to przynieść korzyści Twojej firmie, masz na to pieniądze i masz (lub możesz zatrudnić) niezbędny personel, nie ma powodu, dla którego nie powinieneś rozpocząć planowania. Nie masz pewnych odpowiedzi na te pytania? Rozpocznij proces badań i testów, które pomogą Ci je poznać.
Aby sprzedawać na rynkach międzynarodowych, musisz oczywiście wiedzieć, na które z nich chcesz sprzedawać. Być może nie masz jeszcze dokładnego wyobrażenia na ten temat, dlatego warto przeanalizować wszystkie potencjalne kraje, w których Twój produkt mógłby odnieść sukces.
Sprzedajesz nowy rodzaj kremu przeciwsłonecznego? Śmiało wykreśl Finlandię z listy, ale pamiętaj o Brazylii i Hiszpanii. Chcesz sprzedawać zaawansowany sprzęt kempingowy? Wybierz kraje znane ze swojego naturalnego piękna i aktywnych społeczności outdoorowych. Rzeczy takie jak artykuły higieniczne, podstawowe ubrania i inne niezbędne rzeczy, mogą być sprzedawane wszędzie tam, gdzie pozwoli na to Twój budżet.
Z kolei będziesz musiał zbadać, jaką konkurencję możesz mieć na tym rynku. Czy istnieje lokalna marka, która już zaspokaja potrzeby związane z tym, co oferujesz? Czy w ich społeczeństwie i kulturze jest miejsce na produkt taki jak Twój? Czy ktoś w przeszłości próbował sprzedawać tam coś podobnego?
Oprócz odpowiedzi na te pytania, trzeba będzie dokonać dokładnego przeglądu przepisów handlowych obowiązujących na potencjalnym nowym rynku. Czy istnieje zachęta do zbudowania fabryki w ich granicach zamiast wysyłania jej z oryginału? Czy istnieją podatki na towary międzynarodowe, które mogą być stosowane do Ciebie? Przez jakie procedury musi przejść Twoja firma, zanim zostanie legalnie dopuszczona do sprzedaży?
Tak, to jest wiele pytań na raz, ale to tylko zaczyna zarysować powierzchnię tego, co trzeba się nauczyć. To w końcu nowy kraj, a do tego nowy zestaw przepisów dotyczących handlu międzynarodowego. Nie bez powodu ekspansja międzynarodowa na rynki globalne może zająć firmie lata.
Podążając za wcześniejszym tokiem myślenia, warto zanotować produkty, które można lub chciałoby się zaoferować nowej bazie klientów.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz jednocześnie określić inną kwestię, którą omówimy później: koszty wysyłki. Czy będziesz wysyłać w pełni zmontowane produkty do sklepów, czy będziesz wysyłać części do fabryki, którą założysz w innym miejscu? Czy będziesz potrzebował nowych materiałów do pakowania i wysyłki, aby ułatwić swoim produktom podróż za granicę? Trzeba będzie również wziąć pod uwagę opłaty handlowe oraz podatki, które mogą płacić nowi klienci, aby ustalić rozsądną cenę swoich produktów.
Określając te ceny, będziesz w stanie określić, co jest, a co nie jest wykonalne do sprzedaży na nowym rynku.
Z kolei, jeśli okaże się, że w Twoim magazynie są puste miejsca, rozważ stworzenie nowych produktów, które są ekskluzywne (i dostosowane) do Twojego nowego rynku! Ta taktyka ma cel poza wypełnieniem miejsca na półce, zbyt, pozwalając ludziom, aby uzyskać bardziej komfortowe z tobą, jeśli zrobione dobrze.
Gdy nowi klienci zetkną się z nieznaną im marką, zobaczą produkty o znajomych kształtach, komponentach i nazwach, co sprawi, że od początku będą mieli do Ciebie większe zaufanie. Ponadto, jeśli te produkty są wykonane z materiałów pochodzących z lokalnych źródeł w pobliskiej fabryce, może to zaoszczędzić więcej pieniędzy i pozwolić na uzyskanie produktów wyższej jakości, niż wysyłka z domu.
Bądź ze sobą szczery: Czy globalna ekspansja jest rzeczywiście właściwym posunięciem dla Twojego biznesu e-commerce?
Mając już przemyślane i opracowane nowe produkty, nadszedł czas, aby przygotować witrynę internetową do globalnej ekspansji. Wiąże się to z wieloma fazami ulepszeń, w tym z tłumaczeniem treści witryny, tworzeniem nowych treści na blogu i opracowywaniem sposobu przetwarzania płatności.
WEŹ POD UWAGĘ RÓŻNICE JĘZYKOWEJeśli rozszerzasz swoją działalność z USA do Kanady lub Wielkiej Brytanii, nie musisz martwić się o tłumaczenia. Jeśli jednak masz siedzibę w Holandii i chcesz rozpocząć sprzedaż w Japonii, czas zatrudnić kilku tłumaczy. Chcesz, aby Twoi nowi klienci zrozumieli Cię, po wszystkim, więc po prostu trzymając się swojego ojczystego języka nie zrobi. Warto również zauważyć, że niektóre teksty mogą być fizycznie dłuższe lub krótsze, gdy są napisane w innym języku. Język ten może być nawet czytany w innym kierunku niż Twój własny. Biorąc to wszystko pod uwagę, należy zlecić projektantom stron internetowych wykonanie nowej wersji witryny, która będzie dostosowana do przetłumaczonego tekstu. Sugerujemy posiadanie widocznego mini-menu na stronie głównej, które pozwoli odwiedzającym na przełączanie się pomiędzy różnymi językami.
ZAWARTOŚĆ BLOGA DLA NOWEGO RYNKUOprócz tłumaczenia samej strony internetowej, warto również przygotować przetłumaczone wersje poprzednich wpisów na blogu. Napiszesz również oryginalne treści dla nowego rynku, ale blog już wypełniony treścią będzie bardziej atrakcyjny niż 2-3 posty. W procesie, będziesz także chciał się upewnić, że treść, którą umieszczasz na przetłumaczonym blogu jest odpowiednia dla nowego rynku. Jeśli twój post skupia się tylko na produkcie niedostępnym dla nich, na przykład, nie zawracaj sobie nim głowy. Alternatywą może być napisanie podobnego postu o produkcie, który będą w stanie zdobyć. Na koniec, upewnij się, że nie używasz idiomów lub lokalnych wyrażeń w treści bloga, który chcesz przetłumaczyć. Znaczenia gubią się w tłumaczeniu, a powstałe treści są bezsensowne.
PRZETWARZANIE PŁATNOŚCIZ każdy może cieszyć się swoją stronę internetową, będziesz chciał być gotowy do przetwarzania ich płatności, gdy kupują swoje towary. Będzie to logistyczna przeszkoda, głównie obejmujące współpracę z księgowymi, rząd kraju, w którym rozwijasz się do, a może firma przetwarzania płatności już wyposażone dla transakcji międzynarodowych. |
Skoro już usiadłeś ze swoim zespołem księgowych, poświęć trochę czasu na określenie kosztów wysyłki i obsługi, związanych z ekspansją międzynarodową. Musisz również zaangażować w tę dyskusję wybraną firmę spedycyjną i zastanowić się, w jaki sposób Twoja fabryka powinna być obsadzona i opłacona, aby obsłużyć nową pracę.
Ze względu na przejrzystość i płynne transakcje, należy mieć to rozgryzione przed oficjalnym otwarciem sklepu internetowego.
Wiedząc, że jesteś gotowy na to, aby nowi klienci kupowali Twoje produkty, nadszedł czas, aby dopracować swoją obecność w mediach społecznościowych i przyciągnąć ich na swoją stronę!
Teraz, w zależności od kraju docelowego, być może nie będziesz musiał robić zbyt wiele, aby przygotować swoje konta dla nowych odbiorców. Jeśli kultura jest podobna i większość ludzi rozumie Twój język ojczysty, po prostu upewnij się, że tworzysz posty związane z nowym krajem, do którego sprzedajesz.
Jeśli jednak masz bariery do przekroczenia, sugerujemy zatrudnienie ekspertów od mediów społecznościowych, którzy są z miejsca, do którego się rozwijasz. Będą oni nie tylko najlepiej władać językiem swojego kraju, ale także będą mieli głęboką wiedzę na temat jego kultury i praktyk. Mogą oni wykorzystać tę głęboką wiedzę do tworzenia treści, które są zrozumiałe i angażujące dla Twojej grupy docelowej.
Podczas tworzenia nowej strony internetowej, wybierania produktów do sprzedaży i rozbudowywania mediów społecznościowych, musisz wziąć pod uwagę jeszcze jedną kwestię: wizerunek Twojej marki. Podczas gdy będziesz chciał zachować jej najważniejsze elementy, aby ludzie wiedzieli, że jesteś tą samą firmą, będziesz chciał również zoptymalizować ją tak, aby ładnie pasowała do Twojego nowego rynku.
Wyróżnianie się jest owszem, miłe dla firmy, ale są dobre i złe sposoby, aby to robić. W przypadku ekspansji międzynarodowej, wyróżnianie się z tłumu jako wiarygodny i świadomy uczestnik nowego rynku jest dobre! Jednak bycie w oczywisty sposób nieznanym i upartym może przyciągnąć negatywną uwagę, co prowadzi do niechęci do Twojej marki.
Krótko mówiąc, sztuką jest utrzymanie swojej podstawowej tożsamości, dając jednocześnie do zrozumienia, że szanujesz, rozumiesz i doceniasz swoich nowych klientów.
Aby zakończyć naszą dyskusję, przyjrzyjmy się kilku dużym firmom, które dobrze prosperują po rozszerzeniu działalności na skalę międzynarodową. Żadna z nich nie jest w swojej istocie marką e-commerce, ale każda z nich wykorzystała niektóre z kluczowych strategii, które omówiliśmy.
Na początek, niewiele jest firm, które lepiej niż Dunkin' Donuts radzą sobie z tworzeniem produktów na nowe rynki. W ich chińskich lokalizacjach można na przykład znaleźć pączki z suszoną wieprzowiną i wodorostami. W Indiach można znaleźć pączki z lukrem szafranowym i pistacjami, w Japonii - pączki mochi z ryżu glutinous, a w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - z syropem daktylowym!
Ogólnie rzecz biorąc, Dunkin' oferuje różne smaki w każdym kraju. Jednak w gruncie rzeczy Dunkin' jest znany na całym świecie jako szybki i prosty sklep z pączkami dla zwykłych ludzi pracujących.
Mówiąc o rdzeniu tożsamości, Red Bull jest prawdopodobnie arcymistrzem w pozostawaniu wiernym swojemu wizerunkowi. Sprzedawany jest na całym świecie, ale bez względu na to, gdzie się udasz, zawsze zobaczysz to kultowe czerwone logo na równie kultowej srebrnej puszce.
Ponieważ firma zaczęła sponsorować ekstremalne imprezy sportowe i podobne przedsięwzięcia na całym świecie, ta ciągłość na rynkach oznaczała, że ludzie byli w stanie rozpoznać ją wszędzie. Wyróżniało się to jeszcze bardziej w Stanach Zjednoczonych, gdzie większość napojów energetycznych jest zazwyczaj sprzedawana w masywnych puszkach o krzykliwych, agresywnych wzorach. Trzymając się umiarkowanych rozmiarów oraz prostych, ale przyciągających wzrok i spójnych opakowań, firma stała się wyjątkową siłą, a nie tylko kolejnym konkurentem.
To przywiązanie do wizerunku, jak powiedzą niektórzy eksperci od marketingu, stało się kluczem do ich globalnego sukcesu.
Po przeczytaniu tego tekstu, możesz mieć wrażenie, że Twój e-commerce jest gotowy na ekspansję międzynarodową jak nigdy dotąd. Wiedza to rzeczywiście potęga, ale pamiętaj, że pomoże Ci ona tylko wtedy, gdy czas i okoliczności będą odpowiednie. Poświęć trochę czasu na zastanowienie się, czy pasujesz do niektórych rynków międzynarodowych i ostrożnie wprowadzaj zmiany w swojej firmie.
Ekspansja międzynarodowa powinna być rozsądnym, korzystnym krokiem naprzód dla Ciebie i wszystkich Twoich pracowników, a nie grą, która może doprowadzić Cię do upadku. Jeśli będziesz podążać z niezachwianą pewnością siebie, zajdziesz dalej, niż możesz sobie wyobrazić.